Flessen met gekleurd water
Bewust leven

E-nummers, wat zijn dat?

E-nummers, het kwaad van onze tijd. Wie bewust wilt eten, eet zonder E-nummers. Ten minste, dat wordt er geroepen, maar wat zijn het eigenlijk, die E-nummers?

Laten we beginnen met waar de ‘E’ in ‘E-nummers’, voor staat. De ‘E’ staat voor, dat het product is goedgekeurd door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) en gebruikt mag worden in de Europese Unie. Wanneer de EFSA het product als ‘veilig‘ heeft bestempeld krijgt de stof door de Europese Commissie een E-nummer toegekend en mag het toegevoegd worden aan voedingsmiddelen.

Stoffen met een E-nummer

De stoffen die een E-nummer krijgen worden ook wel additieven genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld geur-, kleur- en smaakstoffen, conserveringsmiddelen, zoetstoffen, voedingszuren en antioxidanten.
Alle E-nummers zijn ingedeeld in categorieën, zo staan E100 tot E200 voor kleurstoffen en E300 tot E400 voor antioxidanten en voedingszuren. Alle E-nummers kun je hier vinden.

Niet iedere stof krijgt een E-nummer, hiervoor moeten ze dus eerst getest worden op schadelijkheid. Wanneer blijkt, dat je er niet dood aan kunt gaan, mag het lekker door de blikken soep of sportdrankjes. Toch is het niet de bedoeling dat je te veel van deze stoffen binnenkrijgt. In grote hoeveelheden, kunnen bepaalde E-nummers wél schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit is waarom voor iedere stof er een ADI wordt vastgesteld, ADI staat voor Aanbevolen Dagelijkse Inname. De ADI staat achterop de verpakking van producten en laat je per stof zien wat het percentage is van de aanbevolen inname om niet ziek te worden. Maar ja, moet je wel op de achterkant van ieder product kijken.

E-nummers vs Gezondheid

De bewering, dat E-nummers per definitie slecht zijn voor de gezondheid, is redelijk kort door de bocht. E-nummers kunnen zowel uit de natuur gewonnen worden, als kunstmatig gemaakt worden in een fabriek.
De natuurlijke E-nummers, bijvoorbeeld gele kleurstof E100, worden gewonnen uit planten, bomen, struiken en gesteentes. E100 wordt bijvoorbeeld gehaald uit kurkuma en heeft vooral positieve eigenschappen.

Natuurlijk zit er ook een ‘maar’ aan E-nummers. Er zijn mensen die gevoelig zijn voor bepaalde stoffen, die wel een E-nummer hebben. Mensen met ‘Fenylketonurie’, ook wel ‘PKU’, kunnen het aminozuur ‘fenylalanine’ uit aspartaam niet goed afbreken. Aspartaam wordt aangegeven met E-nummer E951 en E962. Iedere baby wordt door middel van een hielprikje op deze ziekte getest. producten die aspartaam bevatten, hebben de waarschuwing, ‘bevat aspartaam (een bron van fenylalanine)’ of ‘bevat een bron van fenylalanine’ op het etiket staan.

Ook heb je mensen die overgevoelig zijn voor sulfiet en kunnen hier ook een overgevoeligheidsreactie door krijgen. Hierbij moet je denken aan hartkloppingen, huiduitslag en vochtophoping. Ongeveer 4% van de astmapatiënten loopt het risico op een overgevoeligheidsreactie op sulfiet. E-nummer E220 tot E228 kunnen door deze mensen het beste gemeden worden. Sulfiet zit bijvoorbeeld in wijn, kant- en klaarmaaltijden en stroop.

Clean Label

Als je bewust bezig bent met het vermijden van E-nummers zal het je vast opgevallen zijn, dat steeds minder ingrediëntenlijsten E-nummers bevatten. Fabrikanten zijn op de hoogte van de angst omtrent additieven, dus zetten ze heel slim, in plaats van de E-nummers, de volledige naam van de stof op het etiket. De volledige naam valt minder op, waardoor mensen de producten niet zo snel vermijden. Dit is compleet legaal. Zolang de stoffen die worden gebruikt, maar worden aangegeven is het voor de EFSA goed.

Dus wil je compleet E-nummer vrij eten, leer dan de lijst van alle namen maar uit je hoofd, want de voedselindustrie wordt steeds slimmer. Wil je meer feiten en fabels lezen over E-nummers, klik dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.