suiker
Bewust leven

Feiten en Fabels; Aspartaam

Misschien heb je ooit wel van aspartaam gehoord. Als je ervan hebt gehoord, heb je vast ook te horen gekregen dat aspartaam onveilig en super slecht voor de gezondheid is. Maar is dit ook zo?

Aspartaam wordt aangegeven met E-nummer E951 en E962. E951 staat voor Aspartaam en E962 staat voor Aspartaamace-sulfaamzout.
Aspartaam bestaat uit twee aminozuren: aspartaamzuur en fenylalanine.
Het is een intensieve zoetstof, die 200x zoeter is dan suiker en het bevat amper tot geen calorieën. Dit maakt het tot de populairste zoetstof voor bijvoorbeeld frisdranken en snoepgoed.

‘Aspartaam is onveilig’

Fout. Aspartaam heeft een E-nummer, hoewel dit ook niet alles voor iedereen wil zeggen, betekent het in dit geval, dat het veilig is om binnen te krijgen. Aspartaam bestaat al sinds 1965 en sinds die tijd, zijn er honderden onderzoeken gedaan naar dit stofje. Keer op keer is aspartaam veilig verklaard, zolang je je aan de dagelijkse aanbevolen inname (ADI) houdt.

Voor een volwassenen van 65 kilo betekent is de ADI, 17 glazen frisdrank per dag.

Producten met aspartaam zijn alleen niet geschikt voor mensen met de aandoening ‘fenylketonurie’ (PKU). Iedere baby wordt door middel van een hielprikje op deze ziekte getest. producten die aspartaam bevatten, hebben de waarschuwing, ‘bevat aspartaam (een bron van fenylalanine)’ of ‘bevat een bron van fenylalanine’ op het etiket staan.

lees hier het EFSA onderzoek

‘Van Aspartaam word je dik’

Fout. Het gebruik van aspartaam kan juist helpen om af te vallen. Een intensieve zoetstof levert geen energie, dit houdt in, dat er geen calorieën inzitten die verbrand hoeven te worden. Doordat het geen calorieën bevat, kun je het makkelijk gebruiken in een dieet. Een dieet hoeft niet altijd alleen maar uit wortels en sla te bestaan, frisdrank met aspartaam, past hier ook goed bij.

Van Aspartaam krijg je geen gaatjes

Dit klopt. Gaatjes ontstaan, wanneer de bacteriën in onze mond, koolhydraten omzetten in zuur. Aspartaam bestaat niet uit koolhydraten maar uit aminozuren, dus hier krijg je geen gaatjes van. Frisdranken waar Aspartaam in zit, bevatten natuurlijk nog steeds zuren, die het gebit aantasten. Dit geldt ook voor frisdranken met normale suiker.

Om gaatjes te voorkomen is het belangrijk om je gebit gewoon goed te onderhouden, of je nou aspartaam drinkt, of niet.

‘Aspartaam is ongezond’

Fout. Aspartaam op zichzelf is niet ongezond, de producten waar het in zit, zijn niet altijd gezond. Bijna alle producten waar aspartaam in zit, staan niet in de schijf van 5. Dit heeft te maken met de ‘slechte eigenschappen’ van het product zelf. Denk hierbij aan vruchtensap, gezoete yoghurt of bewerkte ontbijtgranen.

Pak dus vooral wél die flessen frisdrank, met aspartaam, wanneer je de volgende keer boodschappen doet, want het kan geen kwaad.
Tenzij je heel wat flessen leegdrinkt in je eentje, op één dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.